pondelok 29. apríla 2013

Po stopách čarodejníc.

Cez víkend sme si urobili výlet na Moravu, oblasť Jeseníky, po stopách čarodejníc.



Začali sme v meste Šumperk, kde sme si pozreli Geschaderov dom, kde sa riešili inkvizície a čarodejnícke procesy.

Malleus Maleficarum- Kladivo na čarodejnice
"Návod" ako čarodejnice odhaliť a ako ich mučiť
Priznávam sa, že vypočuť si, ako jedna bytosť vedela ublížiť druhej len preto, aby získala jej majetok, mnou dosť otriasol a z prehliadky som si odnášala zmiešané pocity.
Sprievodkyňa nám povedala, že rodina odsúdenej/odsúdeného musela inkvizičnému súdu platiť za mučenia a všetky tyranie, kt. boli na ich rodinných príslušníkoch páchané. Samozrejme platilo sa aj za upálenie na hranici. V prípade, že z čarodejníctva boli obvinené celé rodiny, majetok automaticky prepadol sudcom.
Na expozícií bol vystavený jeden taký účet za "catering" pri mučení...



V Šumperku sme potom mali chvíľku čas na prechádzku. S maminou sme objavili pre mňa najčarovnejšie miesto z celého výletu. "Cukrárna u Sněhové trubičky" znel názov tohto neobyčajného miesta. Plno krásnych a voňavých vecí tam bolo. Ja som si dala linecké kolečko a šamrolu. Ešte nikde som ju takú dobrú nejedla. Cesto čerstvé, krehké, už len dotykom pier sa rozpadávalo, sneh vo vnútri ľahký a nadýchaný ako hodvábny obláčik...Radosť spomínať...



Odtiaľ sme sa presunuli do Veľkých Losín do výrobne ručného papiera, kde sme si pozreli históriu výroby papiera a názornú ukážku. Teda veľký obdiv pre každého jedného, kto to robí. Výrobňa je stále funkčná a vyrábajú tu ručný papier napr. na hrad alebo pre vysoké školy na diplomy.


Z papiera niekto vyrába aj umelecké diela. Napr. jedna teta aj morského koníka.

 
Z papierne sme sa presunuli do zámku Veľké Losiny. Žiaľ vo vnútri sa nemohlo fotiť, preto mám fotky iba z exteriéru. V zámku bola strašne milá pani sprievodkyňa, niekoho tak príjemného, kto by pekne a so záľubou rozprával, som dávno nepočula. Fascinovalo ma na nej strašne to, že o pôvodných obivateľoch zámku rozprávala, ako keby ich aj naozaj poznala. "Tuto radi robili to, keď chodili do záhrady, tak najradšej robili tamto..." a pod. Je úžasné, keď si niekto z práce vie urobiť koníček.
 



V sobotu večer sme sa ubytovali v hoteli Praděd a večer sme sa šli okúpať do neďalekého termálneho bazéna s horúcim prameňom. Ach, to ja také veci môžem :-)

Na druhý deň sme boli pozrieť Priessnitzove kúpele. Krásne prostredie, tichúčko. Kúpeľný komplex zašitý v horách. Jedinú chybičku krásy to malo, všade samá hmla, takže sme boli ochudobnení o výhľad.




No a nakoniec sme boli ešte pozrieť hrad Šternberg. Tak isto zákať fotenia v interiéri. :-/



Moje vychytávky z výletu:
1. Cukrárna u Sněhové trubičky



2. Teplé(!!!)trubičky v kúpeľoch.
Moje naj príchute- čokoládová a vanilková. Nevedela som si vybrať, tak som si vzala obe :-)


3. Bufetová ponuka.
Praktická všehochuť;-)


4. Výkup slimákov.
Tak s takým inzerátom som sa u nás ešte nestretla. Asi zle pozerám :-)


Na výlete bolo super. Vyčistili sme si hlavu, zmenili prostredie, spoznali pre mňa dosť temnú nepoznanú históriu. A teraz sa môžem tešiť za dva mesiace na France :-)


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára