sobota 11. februára 2017

Ako na to. Prepustené maslo. Ghee.

Okolo ghee, alebo teda buďme slovenskí, prepusteného masla, som chodila v obchodoch veľmi dlho. Ale nejako som vnútorne nebola presvedčená o jeho kúpe. Neviem, nejako ma to nelákalo a navyše som vždy narazila na gíčka s vysokohorskou prirážkou.
Po absolvovaní prednášky Čo jedia zdravé deti, som si ale povedala, že si skúsim vyrobiť vlastné. Lákala ma tá predstava, že budem môcť Aničke pripraviť polievku na tomto malom voňavom zázraku, a tak som sa tento týždeň rozhodla, že idem na to.
Čo vám k tomu treba? Aký je vlastne postup? To zistíte, ak budete čítať ďalej...


Na začiatok prosím vás, ako to čítať. Ak si nebudeme vravieť prepustené maslo, tak je to GÍ. Na webe som sa stretla teda už so všeličím, jeden pánko ho volal silou mocou DŽÍ. Nie, nie je to žiadne dží, džej, džin(ten treba hľadať inde), ani nič podobné, proste a jednoducho GÍ.



"Prepustené maslo /ghee/ obsahuje až 67% nasýtených MK z toho 12% kyseliny myristovej a 28%palmitovej. Monoénové MK/tie čo má olivový olej/ tu tvoria 26%  a polynenasýteným mastným kyselinám  patria iba 3%.
Ghee maslo je stabilný tuk vhodný na náročnejšiu tepelnú úpravu napríklad opekanie. Má veľa benefitov v podobe  v tuku rozpustných vitamínov ADEK, obsahuje CLA konjugovanú kyselinu linelonovú omega 6 mastnú polynenasýtenú esenciálnu kyselinu s pozitívnym vplyvom na metabolizmus tukov. Zabraňuje ukladaniu tukov v adipocytoch a napomáha rastu svalov. /niektoré štúdie uvádzajú, že pravidelnou konzumáciou CLA je možné znížiť ukladanie tuku v oblasti abdominálu – brucha. Mechanizmus, ako CLA bráni adipozite: CLA zvyšuje katecholamíny čím urýchluje energetický metabolizmus. Inhibuje lipopreteínovú lipázu  a minimalizuje ukladanie tuku do brušného tukového tkaniva. Ghee maslo pri pravidelnom  používaní  spolu s olivovým olejom zvyšuje HDL cholesterol."


Samé múdre slová. Chémia mi síce nikdy nešla, ale vyzerá to tak, že je veľmi prospešné nášmu zdraviu. Poďme teda na to.
Čo treba na prípravu. Na začiatok si prosím vyhraďte dostatok času, rátajte aspoň hodinku. Využite čas, kedy dieťa spí obedným spánkom, alebo vykopnite muža s deťmi na prechádzku. 
Ostatok nájdete v kuchyni.
Maslo. Ja som použila klasické, kupované v lidli, má obsah tuku 82%. Použila som 1 a 1/2 kocky.

Dobrý hrniec. Žiadna panvica, ale klasický menší hrniec, ideálny s hrubým dnom. Pokrievku netreba. Maslo pri prepúšťaní nezakrývame.

Varná doska. Najmenší plameň, ktorý máte k dispozícii. Ja som teda prepúšťala klasika na plyne, ako je to s elektrickou doskou, netuším. Ale keď sa vám tam darí udržať nízky plameň dlhšiu dobu, tak veselo do toho.

Gáza. Alebo plátno, cez čo je nutné hotové maslo preliať, so sitkom by som to neriskovala, maslo má dosť vysokú teplotu a tiež vám môžu nečistoty cez redšie sitko pretiecť a zbytočne znehodnotiť maslový poklad.

Gumička. Na prichytenie gázy o hrdlo pohára. Ak kupujete viazaničku cibuľky, tak tá vám ideálne poslúži.

Poháre. Kde sa rozhodnete prepustené maslo uskladniť, mne poslúžili dva poháriky z kozích jogurtov.

No a samozrejme ten čas! A asi aj pokoj a kľud, predsa len, dieťa alebo seba obliať takýmto horúcim maslom asi nieje výhra.

Všetko máme pripravené, môžeme ísť na to.

Zapáľte si najmenší plameň, dajte naň vami vyhradený hrniec a maslo. To je všetko. Maslo nemusíte nejako extra krájať alebo tak, proste ho nechajte pomaličky rozpúšťať. Nemiešať.


Keď nemusíte, od hrnca neodchádzajte. Upratujte si v kuchyni, niečo si prečítajte a očkom sledujte, ale dávajte si pozor, aby ste neprešvihli ten moment, kedy treba maslo odstaviť z ohňa. Akonáhle bude maslo príliš voňať po orechoch, alebo mať hnedú farbu, tak ste to prepásli, a nemáte prepustené, ale prepálené maslo.

Na prvej fotke vidíte maslo, ako sa mi topilo hneď zo začiatku, kedy som ho do hrnca dala. Tu to poznáme všetci, keď maslo roztápame na koláč.

Na tejto fotke je maslo, ktoré sa topí už 8 minút. V priebehu topenia vzniká na povrchu pena, ktorú treba priebežne zbierať.


Tu máte maslo, ktoré sa topí už 21 minút. Ja som topila 25 minút.


Ak uvidíte, že sa vám už nemá aká bielkovina vyzrážať, ste vo finále. Uvidíte to podľa toho, že na dne hrnca už nie sú takmer žiadne biele ostrovčeky.

Teraz si nachystajte gázu alebo plátno a poháre. Gázu si k okraju pohára prichyťte gumičkou, aby vám neskĺzla dole a vy ste si zbytočne maslo nezašpinili.


No a tu prosím pozor. Poháre su nebezpečne horúce, ale NAOZAJ. Takže, po preliatí masla do pohárov, žiadna manipulácia napriamo prstami, ale najskôr utierku alebo chňapku, až potom berte poháre.



Profesionálna deformácia vzniknutá pri výrobe džemu radila poháre utrieť, zavrieť, otočiť, prikryť utierkou a nechať vychladnúť. Ale v tomto prípade to neplatí. Maslo by zatuhlo a vy by ste sa k nemu nedostali. Takže prosím vás, takto NIE.


Poháre utrite, zavrite, prikryte utierkou a nechajte vychladnúť.
Maslo vám z medovej farby prejde do jemne žltej a zatuhne. Takto pripravené maslo následne uložte do chladničky a uchovávajte v tme a chlade.

Mne sa z množstva cca 370g masla podarilo vyčarovať jeden 145ml pohárik celý a jeden 160ml pohárik naplnený do dvoch tretín.


No a ako s maslom pracovať?
- Pred varením si ho cca hodinku dopredu vyberte z chladničky, predsa len, je to tuhé maslo.
- Ja na ňom opekám zeleninu pre Aničku, keď jej vyrábam polievky na obedy.
- Opekala som na ňom lievance.
- Prilievala som ho aj do lievancov, namiesto klasického roztopeného masla som dala roztopené ghee.
- Môžete s ním smažiť, opekať, restovať, zvláda (vraj) teploty až do 250 stupňov a neprepaluje sa.
- Priznám sa, minule som ho natrela aj na chleba. 

Taaakže, zvládla som ja, zvládnete aj vy. Nehľadajte za tým niečo, čo tam nieje. Je to naozaj len maslo. Ale zdravšia a ľahšia alternatíva, ktorej sa poteší nielen vaše trávenie. Tak šup na to!
Dajte mi určite vedieť, ako vám to celé dopadlo. Budem rada.


2 komentáre:

  1. Dobry deň, ďakujem za vycerpavajuci postup, urcite vyskusam, len jednu otazku mam, pisete, ze zbierat penu postupne, niekde som citala, ze cely cas nerobit nic a zozbierat penu az na koniec. Ako je teda spravne?

    OdpovedaťOdstrániť
  2. pri výrobe nerobiť nič, po preliatí do pohárov nezatvárať, ale najprv nechať vychladnúť. Neskladovať v chladničke, iba pri izbovej teplote a v tme.

    OdpovedaťOdstrániť